Sunday, July 8, 2012

Pemilik tulang rusuk siapa ?


Ketika aku masih remaja , sesaat selepas mendengar kisah Adam dan Hawa , terbit satu pertanyaan dalam diri ku , aku ni tulang rusuk kiri siapa ? 
Bagaimana rupanya , tinggi atau rendah , kurus atau gempal , cerah atau gelap , tampan atau jelek , puas aku membayangkan , tidak pernah sekali dapat gambarannya , impikan jejaka rupawan memiliki ati ini , persis seorang pahlawan membawa lari puteri tericnta dari kejahatan dunia .


Ketika aku menganjak dewasa , di kala sedang mencarI ilmu penuhi dada , menuntut di manAra gading , timbul semula persoalan itu , aku ni tulang rusuk kiri siapa ? 
Berbagai jenis hamba ALLAH cuba aku yakinkan adakah aku tulang risik mereka , namun tiada satu pun pertunjuk aku ini tulang rususk mereka . 
Bagaimana hartanya , motor atau kereta idaman ku , 3310 atau iphone atau samsung galaxy idaman semua , selipar jepun atau adidas , miskin atau kaya , puas aku mencari , impikan lelaki hartawan persis seorang jutawan melamar puterinya di istana .


Hmm , aku masih lagi muda untuk semua itu , masih lagi belum mencecah peringkat pekerjaan , walaupun sudah sejengkal untuk mendekatinya , aku masih lagi bingung dalam mencari haluan hidup ini . 
Dikala sedang memikir hal dunia , memikir hal kewangan , memikir hal masa hadapan , bertanya sekian kali , aku ini tulang rusuk kiri siapa ?
Bagaimana akhlaknya , malas atau rajin , baran atau sabar , dungu atau pintar ,jahat atau baik , puas aku berdoa , impikan lelaki budiman , persis seorang beriman soleh mendidik isteri solehah . 


Aku bertanya lagi pada diri ku , aku ingin jadi tulang rusuk kiri siapa ? Pentingkah rupa ? Ya ALLAH cukuplah yang sedap mata memandang kerana kecantikan tidak akan kekal selamanya . Hanya jadi kegilaan di dunia bukan di akhirat . Pentingkah harta ? Ya ALLAH , cukuplah yang mampu menyara diriku ini , yang mampu membahagiakan diri ku , keluargaku . Pentingkah iman ? Ya ALLAH , terdiam aku seketika . 


Kerana diriku melihat diriku sendiri , bagai tidak layak untuk disunting oleh pencinta Illahi , diriku lemah sekali , penuh dosa dan layak dicaci . 
Bagaimana kalau pemilik tulang rusuk ini betul-betul mengharapkan kesempurnaan pada diri ku seakan aku mengharapkan kesempurnaan pada dirinya . Ya ALLAH , aku sentiasa berdoa jika ini sekarang yang berada di hadapan ku itu ialah pemilik tulang rusuk ini , aku harapkan hatiku di dekatkan pada hati nya , menjalani kehidupan di dunia dan di akhirat dengan redha-Mu Ya ALLAH . 


Aku bertanya kembali buat kali terakhir , adakah ini betul pemilik tulang rusuk ini ? Jika betul , permudahkan lah segala perjalanan hidup kami , jauhkan kami dari perkara-perkara yang boleh menjatuhkan kami , dekatkan kami dengan Mu Ya ALLAH , berjayakan lah kami di dunia dan akhirat , bantulah kami , kuatkan lah kami untuk membaiki kehidupan kami serta keluaraga kami . Ya ALLAH , lalu ku tanamkan azam , ALLAH masih memberiku peluang , akan ku berusaha untuk membaiki diri , tambahkan ilmu dunia dan akhirat , mencapai impian terpendam , bagi melayakkan diri ku pada yang terbaik . Semoga pemilik tulang rusuk kiri, akan bahagia bersamaku di dunia dan di akhirat nanti . InsyaAllah :)

0 comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.

love ! ! :)

Daisypath Anniversary tickers